Acropolis

Dit verhaal had ik ook Athene (3) kunnen noemen, maar dat begint ook saai te worden! Op naar de enige dag van deze vakantie waarop we niet in de bus hoeven en we lekker in hetzelfde hotel mogen verblijven.

Na het ontbijt vertrekken we naar de Acropolis, waar een kinderdroom van mij uitkomt. Vroeger wilde ik altijd al op vakantie naar het buitenland en mijn grootste droom was ooit oog in oog te staan met het Parthenon. Inmiddels heb ik de halve wereld afgereisd, maar dit specifieke reisdoel was nog nooit bereikt. Na een klim langs een mooi bewaard theater en de, helaas omsteigerde, tempel van Nike passeren we de Propylaeën en daar staat hij! Slechts één keer eerder had ik de ervaring dat een monument waar ik veel van verwachtte in werkelijkheid nog mooier was, bijna altijd vallen ze tegen. Het Parthenon is indrukwekkend, groots en staat er, naar zeggen van mijn ervaren collega, prachtig bij! Ook het Erechtheion met zijn bekende kariatiden en de olijfboom van Pallas Athene is de moeite van bezichtiging waard.

We wandelen achtereenvolgens langs de Griekse agora, de Pnyx (de heuvel waar de volksvertegenwoordiging vergaderde) en het theater van Dionysos. De ochtendwandeling eindigt bij het Acropolismuseum, waarna een keuzeprogramma volgt. Wij willen als begeleiders graag de Lykavittós-heuvel beklimmen en geven de leerlingen twee opties: winkelen of mee de hoogste berg van Athene op. Tien leerlingen vergezellen ons en we beginnen aan een flinke wandeling omhoog. De berg wordt steeds steiler en we zijn blij als we uiteindelijk bij de kabeltrein aan die onze klim moet gaan vergemakkelijken. We spreken af dat de anderen er nooit iets van te weten zullen komen en we stappen voor de laatste etappe in het treintje. De deuren sluiten tergend langzaam. Als we naar boven bewegen zien we de trein terug direct op ons afkomen. Tot de laatste seconde blijft het spannend of de tegemoetkomende trein het juiste spoor zal kiezen, maar uiteindelijk blijft een botsing uit. Onze inspanningen worden boven op de berg beloond met een geweldig uitzicht over Athene. De winkelaars hebben hier echt iets aan gemist.

We wandelen terug naar het nieuwe Acropolismuseum. Onderweg passeren we uitgebrande banken, auto's, vuilnisbakken en lege jerrycans. Deze wijk heeft veel te lijden gehad onder de demonstraties van gisteren. Na onze wandeling bezoeken we met z'n allen het Acropolismuseum. Ook al zijn de meeste stukken helaas namaak, omdat de originelen in het British Museum staan, het museum geeft een mooi beeld van de geschiedenis van de Akropolis. Zeker de beeldende wijze waarop de vulling van de metopen en de pedimenten van het Parthenon worden weergegeven maken dit museum tot een must om te bezoeken!

Ons laatste diner gebruiken we in hetzelfde restaurant als het eerste. Na een lekkere kipsouvlaki en ijs met banaan hebben we een kleine verrassing voor de leerlingen: we trakteren ze op een drankje in het Hard Rock Cafe van Athene. Een aantal leerlingen durft eindelijk over te stappen op de ijskoffie die wij al de hele week drinken. Gelukkig vinden de meeste daarvan het erg lekker. We wandelen terug naar het hotel. De protesten zijn gelukkig verminderd tot veel nachtelijk geroep op straat, we treffen nog enkele alcoholisten en nachtelijke bezoekers van andermans kamers aan, maar verder is het rustig...

Nimke

erg leuke verhalen allemaal!!!
maar,, met een treintje had ik die berg ook nog wel kunnen beklimmen! iets geheim houden werkt niet echt als het op een site staat. niet dat het winkelen niet leuk was.

Ruud

We hebben wel eerst 45 min erg steil geklommen hoor! We waren blij dat we eindelijk weer even konden uitrusten. Wij waren de echte DieHards van de Griekenlandreis.