Where's Wally?

Naar Australië in drie stappen. Stap 1: Praag. Onze overstaptijd bedraagt ongeveer acht uur, dus we besluiten er vier daarvan door te brengen in de stad. Een bus en de metro brengen ons daar en aangezien ik een fotografisch geheugen heb voor stedelijke infrastructuur en ik ooit eerder in Praag was, gids ik Janneke in die paar uurtjes in sneltreinvaart langs de highlights.

Stap 2: Praag-Seoul. Ook in Zuid-Korea hebben we acht uur, maar omdat we op de terugweg een hele dag in Seoul door te brengen, besluiten we te relaxen op het vliegveld. We kijken onze ogen uit. Het barst van de scouts die terugkomen van de jamboree in Japan. Met name de Libanezen hebben veel moeite met inchecken voor de aansluitende vlucht. Om ons heen worden veel neuzen opgehaald, met name door Aziatische kinderen. Tegenover ons zit een meisje met een korte broek, een gestreept shirt en een wollen muts waar een plukje haar onderuit komt. We voelen ons alsof we terecht zijn gekomen op een pagina uit een Waar-is-Wallyboek. En we hebben Wally gevonden!

Stap 3: Seoul-Sydney. De vlucht verloopt voorspoedig. Maar dan betreden we het vliegveld van Sydney... We komen in een belachelijk lange rij terecht voor de paspoortcontrole. Voor ons staat een Brits gezin de hele route lang ruzie te maken. We tellen mee. 101 keer zegt de moeder tegen haar zoon to shut up. Uiteindelijk blijk je sneller van Schiphol naar hartje Praag te reizen dan door de paspoortcontrole van Sydney airport te komen. Als we ons stempeltje hebben, staat in de ontvangsthal niet eens meer aangegeven op welke band onze bagage ligt, zo lang heeft het geduurd. We lopen alle banden langs een vinden onze spullen, uiteraard, op de laatste. We lopen naar de douane. We kennen de horrorverhalen. We hebben Border Security gezien. Bang voor nog een uur extra oponthoud vinden we onszelf ineens terug in de terminal. Er wordt niks gecontroleerd een eindelijk zijn we in Australië!

Vandaag maken we een lange wandeling over het vasteland: Hyde park, de botanische tuinen, Harbour Bridge en Sydney Opera House. Dan maken we een boottocht door de haven om de bijzondere dingen aan de overkant een op de eilanden te bekijken. De jetlag hakt er flink in en we vallen op de boot alle drie bijna in slaap. Daarna gaan we iets eenvoudigs eten om op tijd naar bed te kunnen.