Athene (2)

Zoetigheid begint de standaard te worden voor het ontbijt, dus na een nieuw tandglazuurbrekend begin van deze morgen, stappen we in de bus naar Nemea. De site is klein en minder interessant dan de grotere sites die we tot nu toe hebben gezien, maar. wat hier leuk is, is dat de archeologische werkzaamheden nog in volle gang zijn. Momenteel wordt een badhuis blootgelegd. De leerlingen zijn al snel meer geïnteresseerd in de teken op de hond die hier rondwandelt, waardoor we na twintig minuten weer in de bus stappen naar Epidauros.

In Epidauros bezoeken we eerst het heiligdom van Asklepios, god van de geneeskunst, zoon van Apollo. Ook hier is een stadion waar spelen werden gehouden ter ere van deze godheid. Ook liggen er resten van een hotel waar mensen bleven overnachten om te genezen. Daar kregen ze dromen waarin Asklepios hen vertelde wat ze moesten doen om beter te worden, óf er kwam een slang langs. Aanraking van deze slang was genoeg om te genezen. Religie is altijd weer goed voor een sterk verhaal!

Het belangrijkste deel van de site in Epidauros, in elk geval het deel dat bussen vol toeristen trekt, is een grotendeels intact gebleven theater met een perfecte akoestiek. Die willen we natuurlijk uitproberen, dus volop wordt er in de handen geklapt, papier gescheurd en gezongen. Ik zet zelfs mijn principes opzij en zing met een groepje een liedje van Guus Meeuwis op het speelvlak van het theater. Alles is (helaas) tot bovenin goed te volgen.

De volgende tussenstop is Korinthe. We komen in een centrum met mooie souvenirwinkels en gezellige restaurantjes voor de lunch. Het is gezellig druk en alle terrassen zitten vol, behalve het terras recht tegenover dat van ons. Op dat terras loopt een oude vrouw met een stok uit te roepen waarom er toch niemand bij háár komt eten. Erg uitnodigend klinkt het in elk geval niet. Wij nemen ons inmiddels traditioneel geworden ijskoffie, waardoor de voorbijwandelende leerlingen ons opnieuw verwijten dat wij wél alcohol mogen drinken...

We wandelen over de site van het oude Korinthe, waar een groep Aziaten net een religieuze bijeenkomst aan het houden is. Onder het gezang van dit gezelschap bekijken we de restanten van deze oude verwoeste stad en het bijbehorende museum. Als we aan de overkant van de weg ook het theater nog hebben bekeken, stappen we weer in de bus voor onze volgende etappe op weg naar Athene.

Onderweg stoppen we nog bij het Kanaal van Korinthe om daarna ineens door te rijden naar Athene. Daar horen we dat er weer grote rellen zijn geweest, waarbij vandaag zelfs drie doden zijn gevallen. De sfeer is grimmig en we rennen bijna naar ons hotel toe. Tegen acht uur wandelen we naar het restaurant waar we de beste maaltijd van de week krijgen voorgezet. Een overvloed aan Griekse salade, dolmades, moussaka, feta, en ga zo maar door! Heerlijk! Als er dan nog livemuziek komt, is het feest compleet. We wandelen terug naar het hotel om nog wat te ontspannen voor we allemaal weer gaan genieten van onze broodnodige nachtrust.

mevrouw Loos

Een uithaal naar religie en een gemiste kans voor Wake me up! :P Leuk verhaaltje Ruud ;)

Liefs