Zierikzee - de musical

Vrijdagmiddag vertrekken we na mijn laatste lessen naar Zeeland. De toon is direct gezet als er onderweg voortdurend Limburgse carnavalsmuziek geblèrd wordt. Doel van deze reis is, naast een leuk weekend, het vinden van minimaal 25 caches op het eiland Schouwen-Duiveland.

We worden in Zierikzee gastvrij ontvangen door de eigenaresse van bed and breakfast De Kronkel. Na een korte wandeling door de haven van het dorp belanden we in restaurant Marktzicht, een gezellig, maritiem ingericht restaurant, met leuke serveersters en goed eten. Een tafel verderop ontmoeten we de eerste bejaarden van het type: ‘wij hebben ons hele leven hard gewerkt en mogen nu een beetje meer dan anderen'. Ze begroeten hun eten luidruchtig en roepen ongepaste dingen naar de serveersters. Helaas zullen we er zo nog meer tegenkomen dit weekend. Over het algemeen hebben we Zeeuwen leren kennen als mensen die ‘vreemd volk' met achterdochtige blikken observeren om er vervolgens afkeurend over te gaan praten. We begrijpen eindelijk waar een groot deel van die Wilders-stemmers vandaan moet komen. De kunst nuance aan te brengenis overigens één van mijn beste eigenschappen.

Natuurlijk vermaken wij ons ook zonder inmenging met de plaatselijke bevolking! Zaterdag is cachedag! En de eerste 21 van de 25 worden vandaag gevonden! In Zierikzee start onze zoektocht met de mooie dorpswandeling 'Betje Does'. Heel Zierikzee is in rep en roer omdat er in het havengebied een bizar ongeluk is gebeurd. Midden op de straat ligt een auto op zijn kant, maar over de toedracht tasten we volledig in het duister.

We hebben diverse molens bezocht en doorkruisen het eiland van Grevelingenmeer naar Oosterschelde naar Noordzee. Helaas zijn bijna alle caches op Schouwen-Duiveland micro's, waardoor we nog moeite hebben met het kwijtraken van onze travelbugs. We genieten van uitkijktorens, caissons, monumenten, bruggen, héél veel water, héél veel vogels en merken vooral op dat het hier barst van de fazanten. Aan zee proberen we tevergeefs zeehonden te spotten, waarna we een operaconcert geven in het tunneltje onder de Brouwersdam.Virginie filmt alles met haar roze camera enRosalie zet alles op de gevoelige plaat terwijl ze het uitschreeuwt bij elke fazant die ze ziet.

Als we bij schemering terugkeren in Zierikzee begeven we ons weer naar Marktzicht, omdat ons dat gisteren erg goed is bevallen. Na een uitgebreide maaltijd voeren we nog wat nonsensgesprekken voor we gaan slapen. Voor het slapengaan duik ik nog even het bad in. Het stopje krijg ik er niet meer uit, dus ik verlaat de badkamer terwijl de kuip nog vol is. De volgende ochtend is het water op miraculeuze wijze verdwenen. Tja, als er geen spannende dingen gebeuren, moet ik dit soort dingen maar aangrijpen om het verhaal spannender te maken.

We hebben de hele zondag om vier caches te vinden om ons doel te bereiken. We bezoeken de molens Nieuwerkerk, Oosterland en De Graanhalm. We maken foto's van de Starfighter en elkaar terwijl we in de lucht springen. In plaatsen als Sirjansland, Renesse en Burgh-Haamstede vinden we caches bij muraltmuurtjes, dijkwateren en Hellewegen. Die laatste wordt voorRosalie echt een hel als ze tijdens een sprong de gesp van haar riem tegen haar hoofd slaat, waardoor er een flinke snee achterblijft.

De laatste traditionele cache die we vinden is die in de Plompetoren aan de Oosterschelde. Zeer onverwacht treffen we hier een zeer bijzonder staaltje informatieverschaffing aan en veel langer dan de bedoeling was verblijven we in en om dit prachtige monument! Nog één cache te gaan vandaag: de bonus van de molenroute. We rijden precies naar de plek waar we hem al verwachtten en treffen ook deze cache na een hachelijke wandeling aan. Volgens de site is er toestemming voor de plaatsing van deze cache, maar alle prikkeldraad die je weghoudt van de cache geeft je toch een ongemakkelijk gevoel bij het wandelen naar de eindlocatie.

In de auto op weg naar huis besluiten we dat dit weekend genoeg materiaal heeft geleverd om er een musical over te schrijven. Ter plekke bedachten we liedjes over de springfoto's, de molens, de havens, het begroeten van je eten op dit fazanteneiland en allerlei andere thema's die terug bleven keren. Dank aan alle cacheleggers op dit mooie eiland!

IkbenMamma ;)

Leuk reisverslag ! Jammer dat de zeehondjes zich niet hebben laten zien... Veel plezier met jullie verdere cacheavonturen, ik zet je blogs bij de favorieten, om zo nu en dan weer eens een blik erop te werpen :).

ria

Oei oei oei, Zierikzee een dorp noemen is toch wel een zware belediging voor dit oude STADJE.
Leuk om je verslag te lezen, ik kwam via Rosalie en je was vlak in de buurt.
Je laatste zin maakt gelukkig veel goed ;-)
Groetjes uit Scharendijke.