Het begin zit in z'n kont

Voor het ontbijt moeten we gezamenlijk uit de bijbel lezen. De kampleider probeert erin te rammen dat alles goedkomt, als je maar bidt. Hij neemt ons roeiavontuur als voorbeeld en vertelt dat het aan god te danken is dat we uiteindelijk aan wal kwamen, terwijl we dat gewoon zelf gedaan hebben!

Na het ontbijt zou er een discussie zijn over kiezen en consequenties, met de automutilatie van de jongens als voornaamste voorbeeld. Uiteindelijk blijkt de kampleider een nieuwe preek te willen geven met als centrale les: als je tegen god liegt, maakt hij je dood. Hij is lang van stof en neemt de bijbel erg letterlijk.

We doen een spel waarbij we elkaars ballon kapot moeten trappen en spelen met waterballonnen. De jongens genieten zichtbaar, maar omdat we water verspillen, straft de kampleider ons: we mogen ons de hele dag niet wassen!

Na de lunch gaan we varen, deze keer gelukkig in een gemotoriseerde boot. Uren varen we door de Donaudelta, tussen de witte reigers, aalscholvers, ijsvogels en pelikanen. Als Dode (uitspraak Dodde) tegen Gabi zegt dat hij een mooie zonnebril opheeft, gooit Gabi zijn bril overboord, wat de nodige hilariteit met zich meebrengt. We passeren een dazennest en worden bestookt door de bewoners ervan. Iedereen in de boot wordt gek en probeert de beesten dood te slaan. Stefan danst hierbij zo vreemd door de boot dat we zelfs hierom kunnen lachen. Stefan en Dode hangen voorover uit de boot en vangen vissen met een emmer en met hun blote handen. Op de terugweg zitten we erg comfortabel met z'n negentienen in een Vitobus.

Terug op het kampterrein blijkt dat de kampleider in een gang slippersporen heeft gevonden als gevolg van het watergevecht. Op onze vraag of we het even zullen opruimen, is zijn antwoord: 'Het zou beter zijn als jullie de rommel niet gemaakt zouden hebben.' Daar kun je iets mee! Later blijkt dat hij alleen de vrouwen iets kwalijk neemt: zij waren het namelijk die het hadden moeten poetsen!

's Avonds spelen we in het bos een door ons voorbereid spel met dierengeluiden. Als we het spel uitzetten, stoeit Lindy met een bol wol, omdat ze het begin niet kan vinden. Behulpzaam tipt Floor: 'Het begin zit in z'n kont!' Het spel kan beginnen en plots is er in het bos een geblaat, gehuil, geknor en geblaf van jewelste. Bogdan en Stefanwinnen het spel, maar de echte grote winnaars zijn de muggen, die weer van voldoende bloed voorzien zijn.

Na wat spelletjes in de kerk en een preek van de kampleider (centrale les: wee je gebeente als je herrie maakt of doucht), laat Frank een flinke dampoe, waardoor iedereen naar bed vlucht.

Anneke en Berte

Jaaaa... wij zijn de eerste!!

Goed werk Ruud!