Erger je niet, maar verbaas je!

Vandaag worden we wakker omdat Jayma in onze slaapkamer vieze liedjes ligt te zingen. Frank probeert haar te verjagen door een slippergevecht met haar aan te gaan. Ook al kun je aan Jayma's wang zien dat ze vaker vecht, toch verliest ze. Even later krijgt ze haar revanche als Frank maar blijft mekkeren over zijn ingescheurde nagel. Na veel gedoe overtuigt Jayma hem ervan dat hij de nagel gewoon moet doorknippen. Zijn pijnschreeuw is zo hard, dat de Roemeense buurvrouw de tuin in komt gelopen. Hoe vaak we haar ook duidelijk proberen te maken, dat we haar niet verstaan, ze blijft in het Roemeens tegen ons praten. Ze verdwijnt om een minuut later terug te komen met de boodschap: 'He goes to work now!'

We gaan vandaag naar Corbu, een stadje bij Constanta waar een huis staat waarin een pleeggezin woont. Daar worden geschikte straatkinderen uit Casa Sami geplaatst. Wij gaan erheen om de familie een barbecue en een dvd-speler aan te bieden. Na een rondleiding door het huis geven we de kinderen de speler. Erik wil indruk maken door Roemeens te praten en terwijl hij het cadeau overhandigt, zegt hij: 'Multumesc', ofwel 'Dank je wel.' Hij wordt hard uitgelachen door de kinderen, die wel erg blij zijn metons cadeau.

De barbecue gaat aan en we maken er een gezellig feest van. Lindy leert ons dat je de schuimkraag van een biertje kunt verkleinen door je vinger er midden in te steken. Als we met de kinderen een typisch Nederlands spel willen spelen, oppert ze het spel 'Chinese muur'. We gaan het spelen en de kinderen zijn erg enthousiast. Als we gaan voetballen kijken ze voornamelijk toe, maar ook dat vinden ze erg leuk. De pleegmoeder is blij met ons, omdat we eens niet alleen geld en eten brengen, maar ook de kinderen bezighouden.

In planning blijken Roemenen geen helden te zijn. Alles gaat op de gok en afspraken worden regelmatig niet nagekomen. Ook is het af en toe vervelend dat ze je eten en drinken blijven opdringen, of zelfs je bord en glas gewoon vullen, ook als je nadrukkelijk duidelijk maakt dat je dat niet wil. Ellen heeft als standaardspreuk voor Nederlanders bedacht: Erger je niet, maar verbaas je! Dit verwoordt het cultuurverschil heel goed.

In de bus terug houdt Linsey een interessante monoloog over vreemdgaan en stoppen we bij de winkel om inkopen te doen voor vanavond en morgen. In het huis wordt er nog flink geregenwormd, een of ander suf dobbelspel. Frank maakt tegelijkertijd veel indruk met zijn perfecte imitatie van Meester De Gankelaar.

Familie Martens

Hey ''Vakantiegangers'',

Leuke berichten om te lezen! Wat een contrasten vergeleken met hier. Zeker ook met het weer ;)

Wij verheugen ons weer op de volgende berichten!

Groetjes,

Anja, Hans, Danny en Michael

Joost

oehhh Jayma:D You go girl;)

Rudi,
wat een heerlijke verhalen om te lezen. Ik kan alleen maar fantaseren hoe het moet zijn daar.

Heel veel plezier en laat je maar verbazen over de cultuur aldaar.

Ik ga morgen ook op vakantie, naar een minder culturele bestemming, maar desalniettemin heb ik er toch ontzettende zin in:)
Ik kan dan je verhalen voorlopig even niet lezen, maar als ik terugkom maak ik een inhaalslag;)

Have fun daar!

Joost

Jessica

Leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. En volgens mij is dat genoeg!

Anneke

Hallo allemaal,
Zo te lezen hebben jullie het allemaal heel erg naar de zin! Mooi zo!
Blijf schrijven... wij blijven lezen!
Groetjes van Berte's familie

Riny en Diana

Hallo allemaal,

Spannend, ontroerend en een hoop lol als ik het allemaal lees. Nog veel plezier en we volgen het met grote enthousiame. Complimenten Ruud het zijn leuke verhalen om te lezen

Ton

Verbaas je over niks, het kan erger :)

Leuk om jullie belevenissen te kunnen lezen, ook al blijft het beperkt tot die paar woorden. De rest verzinnen we er gewoon zelf bij, dus blijf vooral doorgaan met schrijven.

Jayma, ik ben trots op je!

Zo te lezen ben je volledig jezelf daar, gewoon zonder pardon iedereen wakker zingen, hahaha. Alleen je repertoire is wat anders dan thuis, maar daar hebben we het nog wel eens over :)

Veel succes met jullie verdere missie

gerda

hey hallo allemaal
leuk om jullie zo te volgen weten wij ook wat jullie daar zoal mee maken'
enzo te lezen hebben jullie veel plezier
nog veel plezier voor de rest van jullie verblijf daar.
en berte als je thuis bent wil ik ook foto's komen kijken.
groetjes gerda tante van berte

toos

wat zegt gerda FOTO'S bij berte...
jullie organiseren straks toch wel een film- en dia-avond zeker???
en dan entree vragen, heb je meteen weer geld voor een volgend project ;O)
groet tante Toos

Bas

Nou, dan ik ook maar een reactie! Wat en verhalen weer... Beetje jaloers ben ik wel... Ik zie jullie snel weer!

Bas

Monique Kolster (de baliebitch haha)

Jaja, deze keer wel het juiste adres gevonden! Heerlijk om het nu allemaal in compleet verhaal te kunnen lezen. Jeemig, wat zullen jullie veel indrukken krijgen! Enorme cultuurverschillen, dat kun je heel goed "proeven". Veel plezier/succes en lol samen, ik blijf volgen.....
kus voor allemaal! XXX Moon

Fam Geuens - Ramaekers Houthalen

Hoi Linsey en reisgenoten!
Een heel andere wereld daar, lezen we in jullie reisverslag. Het zal een ervaring worden om nooit te vergeten.
Heel veel groetjes en tot ziens.

Gemma

Zozo, wat een verhalen!
Ruud, jullie vermaken je vast goed!
Wat een ervaringen...

Groetjes Gemma.

Arjan Schouten

Hoi Imke, Rudd en de "rest",
fijn om te lezen dat jullie het goed maken en dat je je verbaast, dat "verbaast mij niets!".
Ook heerlijk dat je mensen, met name kinderen, zo snel heel blij kunt maken.
Wanner zijn overigens de weeskinderen "geschikt" voor die opvang?

Groetjes, Arjan

Mieke van Hoof

Hoi Roemenie-gangers
Wat een verhalen. Dit moet een geweldige ervaring zijn. Ruud ik hoop dat je niet te vaak "ziek"gaat worden en voor iedereen heel veel plezier en maak er maar zoveel mogelijk blij en gelukkig.
groetjes Mieke (receptie onderbouw)

Monique Deiman

Hoi Roemenie gangers en gangsters,

Leuk om al jullie belevenissen te lezen, lijkt me wel heftig wat jullie allemaal zien en meemaken.
Maar volgens mij hebben jullie ook veel lol.

groetjes en tot volgend schooljaar
Monique

Lotje

Erg mooie spreuk overigens van Ellen; tegeltje!!!

Leny Beks

Hallo Roemenie gangers
Fijn dat wij hier in Nederland ook een beetje kunnen meegenieten van jullie ervaringen en belevenissen daar. Geniet ervan, dit is iets wat je nooit meer vergeet en laat ook de kinderen daar meegenieten, maar dat lukt al vrij aardig volgens jullie verslag.

Groetjes Leny