De eerste dag in Roemenië

In de nacht van donderdag op vrijdag, na het schoolfeest, vertrekken we om half drie richting het vliegveld van Keulen voor ons project met zwerfkinderen in Roemenië. Na een voorspoedige vlucht, alleen verstoord door een lastige krijsbaby, komen we aan op het vliegveld van Boekarest. Daar worden we opgewacht door Ellen, die deassistent van Nederlandse bodem is inhet inloophuis. We beginnen aan een lange busrit naar Constanta, waarin we zien dat Roemenië een land is van straatkinderen, straathonden, straatventers, straatprostituees (de vrachtwagenchauffeur voor ons gooit er zo een buiten, waarna ze zich klaarmaakt voor de volgende klant) en zéér schone toiletten langs de snelwegen! (Dat laatste was overigens zonder sarcastische ondertoon). Het verkeer is een chaos en met name rechts inhalen is de normaalste zaak van de Balkan.

We slapen in een studentenhuis dat verborgen ligt in een druivenstruik. Na het lossen van onze bagage vertrekken we naar Casa Sami, het inloophuis. Op dit moment zijn er geen kinderen meer aanwezig, dus krijgen we de grande tour door het gebouw. Het is klein, erg krap, maar heel functioneel ingericht. In overleg maken we het programma voor de komende dagen, waarna we door Ellen bij haar thuis worden uitgenodigd. De dames moeten likeur drinken en de heren jenever, allemaal zelfgestookt. De drank slaat aan, want Frank gooit een glas kapot en Imke en Ruud vallen van de trap.

We doen boodschappen, waarna ons eerste grote avontuur begint: de weg terug naar ons huis vinden zonder begeleiding: veel te vroeg stappen we uit de Maxi Taxi en in haar beste Roemeens vraagt Imke de weg, waarna we nog steeds een uur door de stad dwalen om de weg te vinden. Als we vlakbij ons huis zijn, zegt Erik:'Vinden jullie ook niet dat mijn tas een vreemd geluid maakt?' Als hij binnen zijn tas openmaakt, blijkt dat Frank zijn chocoladedanoontje opengebarsten is in de tas van Erik. Boodschappen, wegenkaarten en zijn scheetkussentje zijn helemaal vochtig en bruin.

Terwijl Erik en Frank alles schoonmaken, vecht de rest uit wie de ventilator op de kamer mag houden. Daarna spelen we nog een spel met letters waarin vooral Imke erg goed blijkt te zijn. Sommigen gaan naar bed. Linsey, Vivian, Frank, Erik en Ruud blijven nog een tijdje op het balkon zitten en discussiëren over de uitspraak van het Roemeens, theorieën over Nine Eleven, je keel wel of niet open kunnen zetten en redenen waarom Duitsers niet ons land binnen gelaten zouden mogen worden. Tegen twaalven gaan we naar bed.

Op deze eerste daghebben we trouwens al twee aanvaringen met de politie gehad. De eerste keer werd ons busje aangehouden voor een inspectie, de tweede keer, toen we de meegebrachte kleren naar het inloophuis aan het brengen waren, werden we aangehouden op verdenking van straatventerij!

Lia

Haha, tref jij net, een krijsbaby! Echt genieten.....

Groetjes aan iedereen!

Robin

Wat erg van dat scheetkussen!
Één voordeel: een realistischer effect! Nu maakt het ding niet alleen geluid, maar is de aanblik ook alsof er een scheet vrijkwam (en wat voor een..). Mooi!

Amusez-vous!
Robin

Carla Peeten

Klinkt allemaal spannend zo'n 1e dag Roemenie. Hier missen jullie enkel regen in Nederland.
Geniet er allemaal van!
Lieve groetjes
Carla, Rob, Wouter

Riny en Diana

Klinkt spannend allemaal, het zal even wat anders zijn als een luxe vakantie. Maar dit is het echte Roemenie, dat zie je vanuit de hotels niet
Nog veel plezier, en een mooie tijd.

Lotje

Hallo allen,

Leuk om jullie te kunnen volgen vanuit hier. Zal wel een hele bijzondere ervaring zijn/worden. Ik wens jullie allemaal veel plezier en pas goed op elkaar. Voor Imke heel veel Zen en misschien dat Ilse iedereen aan de Zumba kan krijgen??

Groetjes,

Lotje

Jessica

Ik mis jullie nu al.
Veel succes daar!

michelle

nee linsey zal wel weereens niet blijven zitten :p

haha

was vast heel gezellig :D