Anuradhapura - Sigiriya - Polonnaruwa

Vandaag verkenden we op de fiets de stad Anuradhapura en dat was een hele belevenis. Op slechte wegen, op slechte fietsen en aan de linkerkant van de weg trokken we de aandacht van nogal wat inboorlingen. We fietsten van tempel naar tempel, die we allemaal natuurlijk weer alleen met blote voeten mochten betreden. Dat betekende dus weer uren door scherp zand en over gloeiende stenen wandelen. We maakten een boeddhistische mis mee rondom een boeddhaboom en zagen de hoogste stoepa van de wereld.

Omdat het 's middags te heet werd, fietsten we terug naar het hotel om te zwemmen. Toen ik plotseling mijn biertje miste, zagen we nog net een aap de laatste slok opdrinken. De dieren hebben hier sowieso vreemde kuren. Bij het avondeten viel er een gekko bij iemand in het eten vanaf het plafond. Aangezien het onze Belgische medereizigers betrof (die dit jaar een stuk leuker zijn dan de Belgen in Costa Rica), was er trouwens geen sprake van een gekko, maar van een hekko.
Na dagen van rijst met curry dacht ik een lekkere mixed grill te bestellen voor 600 rupees (= 4 euro). Het ging inderdaad om een bord vol gegrild vlees met friet en een gebakken ei, maar bij nadere inspectie bleek het te gaan om lever, hart en knakworstjes! Nu lust ik dat allemaal wel, maar toch verwacht je iets anders bij een mixed grill.
Morgen naar Polonnaruwa en Sigiriya, waar een cache op het programma staat.

Photobucket

14 juli 2008

Onverwacht kwam ik vandaag opeens op een olifant terecht! Op safari door de jungle op de rug van een olifant. Een beetje zielig vond ik het, maar een ervaring was het wel! Later op de dag spotten we ook nog een wilde olifant, dus wat die beesten betreft zat het wel goed vandaag.

De tussenstop was Sigiriya: een berg waar nog resten van vroeger zijn te vinden, toen de bewoners hem ombouwden tot leeuw met behulp van bakstenen en stucwerk. De zware beklimming van deze berg leverde naast een prachtig uitzicht ook een cache op.

Een kort beschrijvinkje van wat tot nu toe eigenlijk de leukste dag was. De groep komt steeds meer tot elkaar, ondanks het behoorlijke leeftijdsverschil. Voor we gaan slapen krijgen we de tip vannacht niet te gaan wandelen buiten: het zou niet voor het eerst zijn dat een toerist bij dit hotel om het leven zou komen door een wilde olifant die 's nachts een ommetje maakt.

Wordt vervolgd... (als ik hier nog ergens aan internet kan komen, want dat is een probleem hier!)