De Westfjorden

Eerst nog iets wat jullie te goed hadden... de vreemde letters, nu zit ik namelijk aan een echt IJslands toetsenbord: ð en þ, in hoofdletters Ð en Þ.

Vandaag was ik bang meer te leren over de betekenis van het woord ´meestal´. Maar daarover later meer.
Onze tocht begon bij een stapel stenen die op de ruïne van een kasteel zou moeten lijken. Mooi niet dus.
De volgende bezienswaardigheid was een rots in het water. Er zijn veel rotsen hier in het water, maar waarom deze nou net een bordje had... geen idee. We krijgen het vermoeden dat er een aantal minder interessante delen van IJsland is, waar gewoon monumenten bedacht en neergelegd zijn om er maar een paar te hebben.
Toen kwamen we bij een gebied waar MEESTAL wilde zeehonden zitten. Na een behoorlijke wandeling bekroop mij de angst dat ´meestal´ inderdaad betekent: vaak maar NIET ALTIJD. Op het verste punt lagen ze gelukkig inderdaad. We konden er na een glibberende wandeling over glad zeewier redelijk dichtbij komen. Erg leuk!
We zijn aangekomen in de Westfjorden, dat gewei-achtige uitsteeksel in het noordwesten van het eiland. Voor het eerst in een hotel met zelfs een 25-meterbad. Wederom verwarmd uiteraard! Ik denk dat we het hier nog wel even uithouden!

5 augustus 2006

We hebben vandaag een lang stuk door de westfjorden gereden. En eigenlijk was het dat. Ik kan wel wat vertellen over de vogels hier. Naast papegaaiduikers zie je hier opvallend veel vogels met een lange snavel: kluten, snippen, grutto´s en scholeksters. Deze vogels vliegen op suïcidale wijze vlak voor alle auto´s langs. Combineer de volgende twee informatie-elementen:
1. Ik reed vandaag
2. De nagedachtenis aan het schaap van maandag
Juist! Gelukkig voor- en achterwiel er allebei vol overheen, dus geen sprake van lijden.
We slapen vannacht in een oud, aftands pension waar de verf vanaf bladdert. Dat geldt voor het hele dorp hier trouwens. De muren hebben barsten, de ramen ook, dakpannen kennen ze hier niet en vooral... de kleuren! Alles kan hier! Een welstandscommissie bestaat hier niet! Morgen gelukkig weer iets meer op het programma!