Planken in Palenque

Vandaag staan er nieuwe tempelruïnes op het programma, en wel die van Palenque. Deze onderscheiden zich van Chichén Itzá en Uxmal, doordat deze overwoekerd zijn door jungle. Kleine tip voor degenen die nog na mij komen: hou je camera in je tas tot je bij de tempels staat. Bij de ingang moet je 30 euro extra betalen als ze zien dat je een camera bij je hebt. 75 euro voor een videocamera. Je krijgt daar verder geen bewijs van en er wordt niet gecontroleerd, dus in het complex kun je alles gewoon tevoorschijn halen.

De gids die ons hier rondleidt vertelt alleen maar dingen die de gidsen in de voorgaande complexen ons ook al hebben verteld. Robin en ik lopen dus snel verder de site op om gebouwen te gaan bezichtigen en te fotograferen. Als we ons wat later weer bij de groep voegen, kan de gids alleen maar praten over het feit dat hij meerdere vrouwen mag hebben en wij lekker niet. In plaats van informatie over de ruïnes leert hij ons op welke plekken op deze site hij allemaal kinderen heeft verwekt en bij welke vrouw. Als ook hij later de plaatselijke rotzooiverkoper probeert te stimuleren door te vertellen wat al zijn troep met de Maya´s te maken heeft, maken we ons definitief los van hem.

We klimmen de hoogste piramide van dit complex op om te genieten van een prachtig uitzicht over de site. Bovenop valt me de fonetische gelijkenis in tussen Palenque en planken. Dat moet mooie foto´s gaan opleveren. Blij dat Palenque niet klinkt als swaffelen, planken Robin en ik ons vanaf dat moment een weg door het complex. Natuurlijk weten wij ook wel dat owlen tegenwoordig in is, maar wij zijn nu eenmaal niet bereid om tegemoet te komen aan de smaak van het grote publiek. ´s Middags aan het zwembad moeten we onze reisgenoten uit een eerdere generatie uitleggen wat planken en owlen is en meteen ontstaat er een weddenschap. De mooiste owlingfoto die in de rest van de vakantie nog wordt gemaakt, wint een fles tequila.

Omdat onze darminhouden nog steeds pruttelen, blijven we vandaag eten in het restaurant van het hotel. Wellicht is de kip cordon bleu niet de beste keuze tegen de diarree, maar ik ben nu eenmaal eigenwijs en laat mijn lijf niet de baas spelen als ik op vakantie ben. Wat vanzelf komt, gaat ook vanzelf weer weg! ´s Avonds in onze kamer vullen we de vierde vuilnisbak met toiletpapier. Morgen is het vast weer over...

Alpenzusje

Hee Buurman en Voisin,

Ook vanuit Kroatië wordt volop genoten van jullie verhalen. Zo zijn wer razend benieuwd naar de volledige tekst van 'in de guacamole van het leven'! Ook de planking foto's zien we graag tegemoet.

Heel veel plezier nog daar in de rimboe en tot snel!

X

Pap

Vanuit een regenachtig Weert, genieten we van jouw verhalen en foto's. De nieuwe banner is ook erg gaaf.