Nafplio

Na een nieuw zoet ontbijt, nu ook met gefrituurde hapjes, verlaten we Kaiafas met als eindbestemming van de dag: Nafplio, in het oosten van de Peloponnesos. De eerste tussenstop van vandaag is Olympia, de bakermat van de Olympische Spelen. Direct blijkt dat de Olympische Spelen meer tot de verbeelding spreken dan het Orakel van Delfi. Was het op de site in Delfi nog heel rustig, in Olympia lijkt het wel zaterdagmiddag bij de Ikea.

De site is een beetje rommelig, maar de leerlingen vermaken zich erg in het stadion. Natuurlijk wordt er een hardloopwedstrijd gehouden waaraan ook Ad en Elisa meedoen. Na de site bezoeken we het museum dat erbij hoort, waardoor alle restanten op de site ook veel concreter voor ons worden. Veel beelden zijn bewaard gebleven, en zeker de restanten van de timpanen van de Zeustempel zijn prachtig neergezet in de centrale hal van het museum.

Na de lunch staat er een lange busrit op het programma. In zo´n vier uur brengt de bus ons naar de opgravingen in Mycene. We wandelen naar boven via de Leeuwenpoort en de grafcirkels tot we in de verte de grafheuvel van Atreus zien. Het graf in de berg heeft de vorm van een bijenkorf, wat de nodige meligheid met zich meebrengt. Als we dit moment te boven zijn, bezoeken we de cistern, een ondergrondse wateropslagplaats en de achterpoort van deze oude stad. De meisjes uit onze groep schreeuwen bij elk insect dat ze tegenkomen, zelfs bij mieren en rupsen, dus keren we maar terug naar de bus.

De resterende bustijd is maar kort, dus we zijn nu snel in Nafplio, een mooi oud havenstadje. Als we zijn ingecheckt en zaken geregeld hebben voor een leerling die voor de zevende keer (!) in drie maanden tijd (!) haar bankpasje kwijt is geraakt, gaan we naar restaurant Kipos. Daar krijgen we goed te eten en om dat eten te laten zakken, maken we nog een wandeling door de haven. We bezichtigen het fort dat hier midden in zee ligt en keren terug naar het hotel, want morgen gaat de wekker om kwart over zes.

mevrouw Loos

Serieus, zéven keer in dríe maanden tijd? Dat kan vast in het guinness book of records. Denk je ook niet?!:P

Liefs