Athene (1)

Na een voorspoedige vlucht, zonder aswolken, zijn we vanmorgen vroeg precies volgens schema om 11:00 plaatselijke tijd geland in Athene. De leerlingen van 4 en 5 gymnasium van SG Were Di, het Sondervick College en het Pius X College gaan in een overvolle week een verkenningstocht maken langs de belangrijkste historische bezienswaardigheden in Griekenland.

Ingecheckt in het hotel lopen we de stad in. We willen gaan lunchen in de Plaka, maar onze aandacht wordt vooral getrokken door overal verspreide pamfletten die oproepen tot staking, een opmerkelijk verzoek op de Dag van de Arbeid. Als we een straat in willen lopen merken we dat die pamfletten hun doel niet hebben gemist. Een enorme betoging komt langzaam onze kant op en we blijven staan kijken naar de mensen die protesteren tegen de bezuinigingsplannen van de regering. Omdat we de universiteitsgebouwen willen gaan bekijken, besluiten we over de stoep in tegengestelde richting te wandelen. Grieken manen ons om te keren, omdat het te gevaarlijk is voor toeristen. Inderdaad slaat de sfeer vanaf dat moment om tot zeer grimmig. Overal worden branden gesticht, ruiten ingeslagen, bushokjes vernield en mensen gooien allerlei zooi over de straat. We maken zo snel mogelijk dat we wegkomen en na enige omzwervingen bereiken we de Plaka; bezing mij dat maar eens, lieve Muze!

De goede sfeer keert snel terug, als we beseffen dat we ondanks de angstige momenten een prachtig verhaal hebben voor thuis en als we plotseling getrakteerd worden op eenschitterend uitzicht op het Parthenon dat hoog boven ons uit torent op de Akropolis. De groep valt uiteen om te gaan lunchen en als begeleiding belanden we op een terras om een salade met wat brood te nuttigen. Na het diner afgesloten te hebben met smerige ijskoffie, krijgen we een rekening van 43 euro. De ober brengt ons bonnetjes die uren daarvoor al geprint zijn, maar toen niet gebruikt. Zwaar getild verlaten we het terras.

We maken een flinke wandeling langs belangrijke kerken, de toren der winden, de boog van Hadrianus, de Zeustempel en het Olympisch Stadion. Na het meemaken van de wisseling van de wacht bij het graf van de onbekende soldaat, doen we uiteindelijk ook de prachtige universiteit aan. De omgeving van de universiteit is helaas minder prachtig: de betoging heeft haar sporen achtergelaten en overal om ons heen zijn ramen en zelfs marmeren kunstwerken kapotgeslagen.

In een restaurantje met eenleuk uitzichtgenieten we van heerlijke salades, szouzouki en baklava, terwijl we worden getrakteerd op een´voorstelling´achter een raam waar niet iedereen even blij van wordt! Na heerlijk getafeld te hebben keren we terug naar het hotel, waar we nog de nodige moeite moeten doen om iedereen stil en op zijn eigen kamer te krijgen. We vinden de verstopten, die we belonen met een portie strafcorvee, zodat we zelf ook met een gerust hart kunnen gaan slapen!

Manon

mag ik ook fotoverzoekjes indienen voor didactisch materiaal? (A)

Bas

Ik kan niet ontkennen dat ik best wel jaloers ben hoor, op zo'n reisje... Ik hoop dat jullie nog veel moie en vooral indrukwekkende zkane mogen aanschouwen! Tot over 2 weken!

Bas

moie = mooie en zkane = zaken... zondagmorgen hè...

Robin

Wat is de 'voorstelling' achter het raam dan???

Ruud

Laten we zeggen dat een man en een vrouw het erg gezellig hadden met elkaar...

Leo van Diepen

Heertje Beertje,
Zelf heb ik cultuur gesnoven in Bologna en omgeving,maar bij het lezen van je verhaal komen allerlei herinneringen aan mijn reis naar Griekenland en uitstappen met leerlingen naar boven. Wat zijn we toch een bofkonten. Genotter met slurpende teugen van en met elkaar.

groet Leo

Robin