Kandy

We vertrekken vroeg naar het Pinnawela olifantenweeshuis. Zo vroeg omdat we dan de voedertijd mee kunnen maken. Eigenlijk is dit helemaal niet leuk omdat de dieren niet echt liefdevol worden verzorgd. Na het voeren is het baddertijd. Aan zware kettingen worden de dieren naar de rivier geleid. We eten met uitzicht op de olifanten, maar mijn aandacht is meer bij een kraai, die eten van onze tafel steelt door er steeds vlak overheen te scheren.
Hierna stond een bezoek aan de botanische tuinen op het programma. Ymke, Douwe, Charissa en ik hadden geen zin, dus gingen we (met z'n vieren!) in een tuktuk terug naar het hotel. Onderweg werden we aangehouden door de politie omdat dat blijkbaar niet mag, wat even spannende momenten opleverde. Aangezien ons hotel boven op een steile berg ligt, trok de tuktuk het laatste stuk niet meer en moesten we lopen.
We zijn naar een Srilankaanse dansvoorstelling geweest, die me veel deed denken aan Holland's got talent: een theatertje waar steeds mensen met matige acts uit de coulissen kwamen. Na wat bordjesdraaien en vuurlopen was het afgelopen en gingen we door naar de belangrijkste tempel van Sri Lanka: de tempel van de tand. Hier zou een tand van Boeddha liggen. De security doet moeilijk over mijn gps en mijn muggenspray, en als we naast de eigenlijke entree ook nog extra moeten betalen voor de camera's, besluiten Ryanne en ik dat we tempelmoe zijn. We blijven buiten en ervaren de tempel met behulp van de reisgids.
Na lekker eten met een prachtig uitzicht is het tijd om te gaan slapen. Morgen gaan we raften.

18 juli 2008

De hele groep wilde per se raften, dus vandaag hebben we vijf uur gereisd om anderhalf uur te kunnen raften. Onze chauffeurs hadden een dagje vrij dus deden ze vrolijk mee. Na het raften kregen we een uitgebreide, heerlijke rijst met curry, die ik eindelijk eens heb gegeten zoals het hoort: allen met gebruikmaking van de rechterhand.
Vandaag is de maandelijkse landelijke feestdag. Bij elke volle maan heeft iedereen vrij en zijn er overal speciale ceremonies voor Boeddha. Wat wel weer vreemd is: boeddhisten mogen altijd gewoon drinken, roken en alles eten, behalve tijdens een feestdag! Dan mogen ze niks! Rare jongens die boeddhisten.
Morgen gaan we met de trein het hooggebergte in, waar het eindelijk een keer minder warm schijnt te zijn!