Polonnaruwa - Dambulla - Kandy

Op veel betere fietsen gingen we vandaag op verkenningstocht in Polonnaruwa. Ook hier stonden weer veel tempels en andere oude gebouwen. Het feit dat we overal onze schoenen moesten uittrekken, en de temperatuur van 34°C zorgden ervoor dat we rond 12:00u stopten met deze bezichtiging. We vonden in het dorp eindelijk een internetcafé waar we een hele tijd hebben doorgebracht. Met Ryanne ben ik erna in een tuktuk teruggegaan naar het hotel. Ook een tuktukrit is weer een aparte aanbevelenswaardige belevenis.
In het hotel bleek weer een bruiloft aan de gang te zijn en vooral de kinderen daarbij vermaakten zich erg met het bekijken van alle blonde, blanke mensen in het zwembad. Na het zwembad wilde ik douchen, maar ik merkte dat het water niet goed wegliep. Omdat Ymke en Douwe een soort stokje uit het putje hadden moeten halen, probeerde ik dat ook maar. Mijn stopje bleek een dikke pad te zijn en voor het eerst in tijden gilde ik nog eens van schrik. Het beest zwerft nu nog ergens door mijn badkamer.
In dit hotel valt voortdurend de stroom uit. Licht en airco zijn vooral erg vervelend om te moeten missen. Een echte aanrader is wel het 'diner bij telefoonlicht' dat we hierdoor noodgedwongen moesten houden.
Voor het licht weer wegvalt, hou ik maar op met schrijven. Ik hoop dat de stroomvoorziening hier me nog een hoofdstukje 'De naam van de roos' gunt. Morgen gaan we met de bus naar Kandy, een grote stad, waarr we een Srilankaanse massage krijgen.



16 juli 2008

In Dambulla zijn grottempels met tientallen boeddhabeelden erin. Bij de ingang staat een 30 meter hoge goudkleurige boeddha: monsterlijke kitsch. Na het neertellen van 1100 rupees jakkeren we de berg weer op. Hoewel het boeddhisme een van de weinige religies is die ik enigszins kan waarderen, alleen al omdat ze niet alleen op aarde lijken te zijn om ketters te bekeren, wil ik ze toch een tip meegeven voor als ze nog eens een godsdienst willen oprichten: bouw toch niet al die tempels boven op een berg! Al die gelovigen, en wij nu dus ook, klauteren dagelijks bij een temperatuur van 34°C naar boven om bij de tempel te kunnen komen. Daar moet toch iets slimmers op te bedenken zijn.
Via een werkplaats waar hout bewerkt wordt tot maskers en andere dingen, komen we in een kruidentuin. We krijgen een rondleiding en een massage met kruidenoliën. Na een hoop reclame voor diverse kruidenaftreksels komen we in een winkel. Als we de prijzen daar zien, blijkt al die kruidenzooi vooral goed te zijn voor de portemonnee van de eigenaar van de tuin.
Met de bus rijden we naar Kandy, de tweede stad van Sri Lanka. We slapen in een mooi hotel met een mooi zwembad, waarboven enorme vliegende honden fladderen. Na het eten en wat geïnternet zitten we met z'n drieën op het dakterras nog gezellig wat te praten, waarna we toch maar gaan slapen: morgen vertrekt de bus om zeven uur stipt!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!