Arenal

Vanmorgen reden we al vroeg met ´jeeps´ naar het meer van Arenal. Onderweg stopten we om koffie te drinken in een soort wegrestaurantje, waar een papegaai zat. We leerden van Hanna dat mannetjespapegaaien een voorkeur voor vrouwen hebben en vrouwtjespapegaaien een voorkeur voor mannen. Deze papegaai zal dus een mannetje zijn geweest omdat hij zich erg thuisvoelde bij Hanna en Joke, maar Ferdi flink in zijn nek beet. We vroegen ons af hoe een papegaai zou reageren op de travestiet die we in de Amigos in Monteverde hadden gezien.

Na een bootreis over het meer kwamen we aan in La Fortuna, waar we wat gegeten hebben. In de kerk vonden Hanna en Kiki een jong poesje dat slecht verzorgd was. Dan blijkt er genoeg criminele geest te huizen in onze groep, en op aanraden van Francis plegen we een catnap. We nemen de kat mee in de bus om te voeren en vervolgen onze weg naar de waterval van La Fortuna. Na een steile afdaling komen we onderaan bij de waterval uit en zwemmen in het bekken waarin de waterval klettert. Een aantal van ons probeert naar de waterval te zwemmen, maar de stroming is te sterk om hem te bereiken. De rest blijft een beetje hangen tussen grote scholen vissen in het koude water.

Na de waterval wordt de kat teruggezet in de kerk en we gaan terug naar het hotel. Na het eten nemen we een taxi naar een nieuwe indrukwekkende ervaring. We gaan naar de andere kant van de Arenal, de actieve vulkaan, in de hoop dat hij uitbarst als wij er zijn. En dat geluk hebben we! Met een grote knal spuugde de vulkaan een bak lava over de rand de lucht in. Een aswolk volgde en de lava stroomde de berg af. Fantastisch om dit een keer mee te mogen maken!

Na de vulkaan ben ik niet, zoals Pieter steeds zegt, prettig moe, maar doodop, dus ik val als een blok in slaap. Morgen gaan we raften.

Quote van de dag: Ferdi: Ik heb een neef en dat is een eeneiïge tweeling. Dus eigenlijk zijn het twee neven.

En een kleintje van mij... hee Dennis, in Nederland zou je nu al een uur jarig zijn, jammer he!

26 juli 2007

De verjaardag van Dennis begon met een lange busrit naar de rivier waar we zouden raften. Aangekomen bij deze Sarapiqui-rivier kregen we de nodige veiligheidsinstructies, moesten we van een rotspunt in het water springen om te leren drijven en mochten we vertrekken. We baanden ons door stroomversnellingen die veelzeggende namen droegen zoals ´Watch out´, ´Ay Caramba´ en ´Surprise´. Halverwege pauzeerden we met verse en prachtig door onze gidsen bereide ananas en watermeloen. Toen het te veel bleek te zijn, ontaardde dat in een geweldige foodfight. Onderweg zagen we veel dieren waaronder aalscholvers, diverse soorten reigers en een ijsvogel. Daarnaast was er ook een bloem met de bijzondere naam hoerenlip.

Wat die fauna betreft: we krijgen een 100%-garantie dat we nog luiaards en krokodillen gaan zien. Drie dieren kunnen ze echter niet garanderen. Ik speur vanuit de bus dan ook alles af om vogelspinnen, slangen en toekans te spotten. Nog een week de tijd om dat te doen slagen.

´s Avonds vieren we Dennis´ verjaardag in de Hot Springs bij de vulkaan. Met een cocktail in de hand drijven we in warme baden. Op zich was dit heerlijk, maar toch wil ik iedereen die ooit naar Costa Rica gaat afraden om de Baldi Hot Springs te nemen. De rest is wat duurder, maar hopelijk ook klantvriendelijker. Het personeel bestaat namelijk uit een stel koekwauzen en pijpzeikers (typische Brabantse en Zeeuwse scheldwoorden die hier voortdurend rondvliegen). Ze kunnen geen bestellingen onthouden, nemen je eten voor je neus weg nog voor het op is, spreken nauwelijks Engels en verlangen ondanks alle slechte service een fooi.We vertrekken maar snel zonder de in rekening gebrachte fooi te betalen.

Nu lig ik er vroeg in omdat we morgen een lange en vermoeiende busrit voor de boeg hebben. Van het noorden rijden we helemaal naar het zuiden. Bestemming is Dominical aan de Grote Oceaankust.

Quote van de dag: toen ik na het raften aan de gids vroeg: where can I pay, verwees hij naar de toiletten. Toen ik hem niet begrijpend aankeek herhaalde hij zijn antwoord. Later bleek dat hij dacht dat ik moest plassen omdat hij had verstaan: Where can I pee?