Samara

Stop! Apen! Met deze kreet zette Francis, onze reisleidster, bijna een kettingbotsing in gang vandaag. Onze bus stopte abrupt en achter ons schoot toeterend verkeer snel naar links. Het was mooi om een boom vol wilde brulapen te zien.

Op de tweede dag al hebben we kunnen genieten van de magnifieke fauna van Costa Rica. Een inventaris van het ontdekte wild vandaag: brulapen, gekko´s, leguanen, bidsprinkhanen, krabben, grote vlinders, ara´s, spinnen en gieren. In de avonduren veel daarvan ook gewoon in je kamer.

Vanavond hebben we in een donderend onweer gegeten bij een restaurant met uitzicht op de Grote Oceaan, die door de bliksem prachtig paars verlicht werd. Daarna gingen we verder met cocktails uitproberen. Gisteren was ik natuurlijk begonnen met een Cuba Libre. Een sjieke naam voor een ordinaire baco, maar Cuba Libre is alleen al mooier omdat dat het lievelingsdrankje is van Onno Quist. (Jammer genoeg kun je hier nergens kroketten krijgen).

Vandaag heb ik de caipiriña getest. Omdat Sander me die aanraadde bij de luistersessie van After Forever, maar natuurlijk ook omdat dat het moeilijkste woord was uit de recentste editie van het Groot Dictee der Nederlandse taal! Hij was de spelfouten waard! Heerlijk!

Morgen zien we als we geluk hebben schildpadden die eieren leggen op het strand :-) en mis ik voor het eerst sinds mei 2006 een concert van After Forever in Nederland :-(

22 juli 2007

Toen ik in Nederland vertrok, was er één ding dat ik echt hoopte te zien en dat wonder hebben we vandaag mogen aanschouwen: de arribadas van de schildpadden. Ofwel: de schildpadden die het strand op kruipen om kuiltjes te graven en daar eieren in te leggen.
Nog veel fascinerender waren de vier Amerikanen die zich bij ons voegden in nachthemd en teenslippers. Ze waren direct Amerikaans luidruchtig aanwezig. Bij de schildpadden aangekomen, keken ze er twee minuten naar onder het motto: been there, done that, where are the T-shirts?
Een ogenblik aandacht verdient de Costaricaanse douche, want die is op zijn minst bijzonder te noemen. In de muur zit namelijk maar één knop en die dient om het water aan en uit te zetten. De douchekop kun je in verschillende standen zetten. Hij is groot en zit vol elektrische zooi. Een hogere stand zet de stroom hoger en dus het water warmer.
Overdag heb ik vandaag voornamelijk doorgebracht aan het strand en in het zwembad, waar we Hendrik de huisleguaan nog wat gevoerd hebben. Dit is de laatste dag in Samara. Morgen (dat is het bij jullie al lang) moeten we vroeg op voor de lange rit naar Monteverde, het paradijs van de vogelspin. Dat worden leuke nachten!