O, ik wilde mis slaan!

De wekker gaat veel te vroeg! Vier uurtjes slaap en dan op kamp! Maar binnen een half uur zijn we er klaar voor en staan we beneden. We lopen naar de maxi-taxi zodra Bogdan de spullen heeft opgehaald. In de taxi komt het gesprek op pokertafels. Jesse deelt halverwege het gesprek mede dat Jelle alleen 'Ja tuurlijk' zegt waarop Jelle dan antwoordt: 'Ja tuurlijk!'. Als we bij Casa Sami zijn stappen we meteen in de bus. In de bus zit een internet modem tegen het raam geplakt! Wie had dat gedacht? Nadat Carmen (de psychologe) iedereen heeft verzorgd door bij de mensen die slapen de stoelen naar beneden te doen etc. stoppen we voor een ontbijt. Florina die eergisteren jarig was, krijgt nu dan toch haar cadeautje van ons, hier was eerder geen tijd voor. De kinderen maken ruzie om wie er naast mij mag komen zitten, niet dat dat veel nut heeft, want ik zal toch in slaap vallen. Eerst zit Ionela langs me en daarna Bianca. Wij smeden samen een plan om Jesse, die haar loopt te plagen terug te pakken. Ik val in slaap en als ik weer wakker word zie ik dat Jesse goed de klos is: zijn haar wordt constant in de war gedaan. Bianca probeert hem ook nog eens te versieren! Ruud is ondertussen Nederlands aan het praten tegen Ionela en gooit er dingen doorheen als 'Ik vind het ordinair als je de hele tijd op je kauwgom loopt te knauwen!'. Dan komen we aan bij het kamp. De chauffeur denkt dat hij een bocht op de weg naar het kamp niet kan maken en dropt ons anderhalve kilometer voor het kamp. Als we aan zijn gekomen, zien we een groot zwembad en een aantal villa's. En er is ook nog een grote eetzaal. We gaan meteen eten en iedereen krijgt aardappelpuree met kip. Ik krijg (na de aardappelsoep) lekkere frietjes! Dit wordt na het eten tegen me gebruikt: 'Maar jij had friet!' De kinderen moeten naar bed voor anderhalf uur. De kamers zijn echter zo smerig en vochtig dat dit niet kan. Er zijn kinderen die net genezen zijn van TBC en zij hebben dus een erg zwakke weerstand! We moeten de helft verhuizen naaar andere villa's. Een nieuwe kamerindeling dus! Ik lig nu niet meer bij Naima, Eef, Ilse, Sanne, Ionella, Roxana en Andrea maar bij Sanne, Ilse, Nicoleta en Roxana Mare. Nicoleta is het geitenmeisje. Zij woont samen met haar broertje Mihai (Marian) en hun ouders in een geitenstal. Ze werken in de geitenstal en in ruil daarvoor kijgen ze daar onderdak. Toen de mensen van Casa Sami haar vonden, zat ze vol met beesten. Daarom heeft ze nu heel kort haar. Roxana Mare en Nicoleta zijn beide erg rustig en stil en super goed luisterend! Maar voor we deze kamerindeling ook echt voor elkaar hebben, zijn we al een aantal uren verder. Het regelen van de nieuwe indeling wordt namelijk vrij onpraktisch gedaan. Als alles voor elkaar is en iedereen oververhuist, zijn we eigenlijk nog niet tevreden. In het gebouw van Ruud werkt het water niet en is het supersmerig. Het andere gebouw is ijskoud en vochtig. Ik zelf heb geluk! Ik zit in het beste gebouw, maar ook hier is het allesbehalve schoon. We gaan op het grote terras zitten bij het zwembad. Hier zitten we met snoepzakken op ons hoofd insecten te mishandelen, in Ruuds geval dan! Verder kleuren we Jesse onder, inclusief roze nagellak door middel van een markeerstift. En alles is natuurlijk 'frumoos' als de kinderen mee gaan helpen (mooi), ook al wordt in het Nederlands uitgebreid besproken hoe lelijk het wel niet is. Verder verzint Jesse een leuke bijnaam voor Nazar: Neskar. Dan is het tijd voor het avondeten. Dit keer eten we allemaal friet met salade. Er wordt geklaagd over zeg maar alles door de sfeer van de middag. Na het eten spelen wij de botsauto's met de kinderen. Oftewel kind op je rug en keihard tegen iemand anders aanrennen. Daarna hebben we een vergadering over het programma van morgen. Wij bedenken de spellen, regelen alles en zetten alles in elkaar. Dan leggen we de kinderen in bed. Als we terugkomen naar het terras om gewoon weer verder te kletsen roken Jur, Jelle, Ruud en Roy weer de waterpijp. Jur roept vrolijk: 'Ik lijk net een draakje!'. Verder volgen we nog even een gesprek in het Roemeens waarbij constant het woord 'Ramona' lijkt te worden gebruikt. We komen er achter dat 'ramone' 'blijf hier' betekent. Nu kan Ruud zijn vriendin nog meer pesten: 'Je heet niet voor niets Ramona.' Naima slaat Jelle ineens keihard in zijn gezicht en zegt daarna geheel verontwaardigd: 'O, ik wilde mis slaan!'. Een hele hoop grappige gesprekken en grappige domme opmerkingen later gaan we slapen. Hiervoor moeten we eerst terug naar onze villa.. We horen en zien een roedel honden en dus vluchten we snel over een pad, bezaaid met stenen naar de kamer. Zodra we de badkamer instappen, staan we in een laag van tien centimeter water.. Roy heeft bij ons gedoucht.. het water loopt niet goed weg, weer een extra probleem! Ach komt goed, zachtjes en zonder licht zorgen we dat we snel in bed kunnen. Slapen!

Dag 6 29 Juni 2012

Zo lang mogelijk blijven liggen, opstaan en dan ontbijten! Na het ontbijt laten we de kinderen even spelen, terwijl wij een spellenparcours uitzetten. En Ruud, Ellen, Bogdan etc. gaan in discussie met de baas van het kamp, een man die lijkt op Stalin. Zij stellen een aantal eisen en dreigen anders weg te gaan! Aan de eisen wordt tegemoet gekomen en dus blijven we toch op het kamp. Bogdans vrouw en zoons vinden het wel te smerig en besluiten toch gewoon te vertrekken. De mooie kamer wordt nu voor Jur en Jesse! Zij verhuizen over en dan gaan wij met de kinderen een spel doen. In drie groepen komen de kinderen langs! Er is over een balk lopen met een lepel met een steen, bowlen, de fitnessapparaten, krijten en bellen blazen, de bal in de basket gooien, zoeken naar een speldje etc. De groep die wint mag als eerste een prijs uitzoeken (welk voetbalbandje). Het team van Bogdan wordt eerste, het team van Ellen tweede en het team van Dragos derde. Hierna is het al tijd voor 'la masse' het eten dus! Daarna gaan de kinderen slapen. Als de kinderen wakker zijn, gaan we zwemmen. De kinderen vinden dit geweldig! Na het zwemmen gaat iedereen omkleden voor het avond eten. Ik ga douchen en wanneer ik terugkom, speelt iedereen zakdoekje leggen. Dan gaan we eten. Als we terug zijn van het eten wordt Jesse weer fijn mishandeld! Vooral zijn haar wordt mishandeld door Bianca. Jesse gooit met Costi en daarom gooit Costi maar zand in het gezicht van Naima.

Michelle