Krakow

Het is VIER uur ´s nachts als er op de deur wordt geklopt. Het is lang geleden dat ik zo vroeg moest opstaan om op reis te gaan. Hans en ik laden onze spullen over tot één tas en vertrekken naar Dortmund, waar onze vlucht naar Katowice wacht. Na enige vertraging en een korte vlucht in een rammelende kist, die ik voornamelijk slapend doorbreng, landen we hard in land nummer 31 op mijn lijstje: Polen. Het klinkt niet meteen als een heel spannend vakantieland, maar ik wilde heel graag een keer naar Auschwitz. Vandaar deze wellicht een beetje vreemde keuze.

We maken van de gelegenheid gebruik om ook maar meteen de binnenstad van Krakow te bezichtigen en een bezoek te brengen aan de wereldberoemde zoutmijnen in Wieliczka. Eerst moeten we nog twee uur met de bus om in Krakow aan te komen. Bellen achter het stuur is blijkbaar niet strafbaar, of niet gevaarlijk in Polen, want de chauffeur van ons busje heeft gemiddeld genomen meer zijn telefoon in zijn handen dan zijn stuur. Op sommige momenten gebruikt hij er zelfs twee tegelijk, terwijl hij ook nog een bakkie bedient. We vroegen ons af waarom hij die telefoons nog in zijn zak stopte op de momenten dat hij ze níet gebruikte...

Onze spullen dumpen we in ons hotel, waarna we op zoek gaan naar iets te eten in Krakow. We komen uit bij een afhaalwok, waar we snel een Aziatische maaltijd naar binnen werken. Gelukkig heb ik in Vietnam goed leren eten met chopsticks, want gewoon bestek ligt er niet. Tijdens onze wandeling zoeken we ook naar restaurants waar we de komende avondmaaltijden zullen nuttigen. We komen tot een Mexicaan, een sushirestaurant en, natuurlijk, een traditioneel Pools restaurant. Doorgaans zijn juist dát de toeristentrekkers, maar wellicht dat we daar nog vreemde dingen voorgeschoteld kunnen krijgen. Op nieuwe diersoorten heb ik mijn hoop vooralsnog niet gevestigd.

In het centrum van Krakow is het feest. Niet mijn soort feest, maar veel mensen zullen het een feest noemen. De oude paus, Johannes Paulus II, die ik zelf nog eens een zaligverklaring heb zien doen op het Sint-Pietersplein, is vandaag zalig verklaard in Rome. Daarom is de binnenstad van Krakow versierd met standbeelden en grote foto´s van JPII. Op het grote hoofdplein is zelfs een soort festival aan de gang. Een groot podium waarom muziek wordt gespeeld siert het plein en de hele achterwand van dat podium is bekleed met een foto van Karol Wojtila. Je moet als Pool maar iets hebben om trots op te zijn. Gelukkig is paus Adrianus VI al lang vergeten in Nederland!

´Ik zal proberen het te omschrijven: het is een beetje de cover van de Poolse Wehkampgids´. Zo maakte Youp van ´t Hek ooit duidelijk wat voor lelijke kleren een vrouw op de eerste rij aanhad. De suggestie dat Polen allemaal erg arm zijn, gaat zo´n twintig jaar later niet echt meer op. Opmerkelijk is dat hier alleen maar grote dure auto´s rondrijden en dat de gemiddelde Pool duidelijk genoeg te spenderen heeft. Waarschijnlijk hebben veel van deze mensen familieleden die in de Nederlandse land- en tuinbouw werken.

We vinden op het hoofdplein een cache. Gelukkig is Hans meteen enthousiast, zodat we verder op zoek gaan naar caches. Dat is vandaag helaas tevergeefs: alle pogingen mislukken dus gaan we maar iets anders zoeken: een restaurant. We besluiten vandaag voor Mexicaans te gaan. Aan tafel worden we bediend door Asia, een serveerster die zich uitgebreid komt voorstellen en meldt dat we voor alle problemen bij haar terechtkunnen... je kent het wel: allemaal trucs om de fooi zo hoog mogelijk te krijgen. Wat daarin ook bijdraagt, is dat alle serveersters erg cheap in een flamencojurk rondlopen die alleen onder- en bovenkant bedekt. De buik is geheel ontbloot. We bestellen de hele Mexicaanse zooi: fajitas, enchiladas, empanadas, guacamole, etc. Het eten is heerlijk, maar de vlammen slaan me uit mijn mond. Ik heb mezelf overschat en proef de rest van de week waarschijnlijk niks meer. Toch leggen we bij het verlaten tien euro fooi neer...

Reacties

Reacties

Marion, (Vietnamreis)

Beste Ruud,
Ook in deze contreien heb ik rond gereisd, de zoutmijnen zijn indrukwekkend en waren erg warm en benauwd. Maar schitterende bouwwerken hebben ze gemaakt, maar je moet er niet aan denken dat je er moet werken, jaar in jaar uit!
Auschwitz staat nog op mijn netvlies gebrand, wat een droevenis en verdriet daar, er is een stiltecentrum naast waar ik daarna een dag ben geweest om alle indrukken op me te laten inwerken. Onvoorstelbaar als je er loopt en bedenkt wat daar allemaal is gebeurd. Hou moed, het geeft ook een goed gevoel het zo dichtbij gevoeld te hebben. Lijkt ook op de gevangenis in Phom-phen die we bezocht hebben.( is alleen kleinschaliger)
Lees je verslagen nog steeds!
Groeten, Marion

Joost

Eindelijk!
Het heeft even geduurd, maar eindelijk kan ik je op een fout betrappen. Helaas geen spel- of grammaticafout.. Ik denk dat ik daar nog heeeeeeeel lang op zal moeten wachten.

Maar goed, de fout: Johannes Paulus II is niet heilig, maar zalig verklaard. Zalig is bij 1 erkend wonder, heilig bij meerdere.

Heel veel plezier nog op je reis, als is 'plezier' misschien een vreemde term als je het hoofddoel van de reis bekijkt.
Ik ben heel benieuwd naar de indrukken die je opdoet.

Groetjes!

Ruud

Ja Joost...dat weet ik natuurlijk ook wel... ´s nachts schrijven levert wel eens een foutje op... zélfs wel eens een spel- of grammaticafout! Wees maar blij dat ik er niet zo ongesteld op reageer als andere mensen doen als je ze op een taalfout wijst! Ik ga het meteen wijzigen! En wees maar gerust: er komt ook nog een verhaal over Westerbork!

baliebitch

Valt me erg tegen dat jullie voor Mexicaans zijn gegaan hoor! Ben toch vooral benieuwd naar de plaatselijke culinaire ervaringen! Dus, vandaag graag een Pools restaurant, zo Pools mogelijk, en dan graag de hoogstandjes op de kaart waar je het minst van begrijpt! xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!