Oud en nieuw in Lissabon

´s Ochtends vertrekken we al vroeg. Als we onze bagage gepakt hebben, en Roxy de voorraadkast heeft geplunderd, vertrekken we richting de hoofdstad. Over de weg daarheen is weinig interessants te vertellen, dus ineens staan we nu op het vliegveld van Lissabon. De auto zetten we daar neer omdat ik er weinig voor voel om dat ding mee te nemen het centrum in. Een taxi brengt ons naar ons hostel midden op één van de centrale pleinen van de stad. We vinden het hostel zo leuk dat we er meteen een extra nacht boeken. Daarna duiken we de stad in om theaters te zoeken en wat inkopen te doen voor de komende dagen.

Terwijl Roxy boodschappen doet in een supermarkt waar de wachtrijen Russisch aandoen, probeer ik al een korte rondwandeling door de stad te maken. Een blootvoetse zwerver klampt me aan voor geld, terwijl hij in de ene hand een fles drank heeft en in de andere hand een sigaret. Uiteraard geef ik hem niks, wat een goede keuze blijkt als ik hetzelfde sujet even later op Airmaxen langs zie komen wandelen. Iets verderop word ik aangesproken door een veel minder onguur ogend type. Hij houdt iets in zijn hand en vraagt me of ik geïnteresseerd ben in wiet. Dat is iets wat hier heel veel gebeurt: een hoop mensen proberen je op straat alle soorten drugs te verkopen. Ik vertel de man dat ik uit Nederland kom, dus dat ik thuis beter spul kan krijgen en nog legaal ook. Hij druipt af. Na een bezoek aan een souvenirswinkel en een postkantoor, zie ik dat Roxy de supermarkt uitkomt. We gaan terug naar het hostel, waar we deelnemen aan het oudjaarsdiner. Mensen van allerlei nationaliteiten delen met ons het eten en we leren veel leuke mensen kennen. We trekken voornamelijk op met een Chinese, twee Grieken, een Amerikaan, een Poolse en een Finse. Later voegen zich nog twee Hongaren bij ons. Het eten is goed en het is erg gezellig. Tegen elf uur beginnen de sms´jes met nieuwjaarswensen binnen te komen. Hier is het een uur vroeger dan in Nederland, dus wij zijn zover helemaal nog niet. We gaan met z´n allen naar buiten en trekken naar het grootste plein van Lissabon. Duizenden mensen zijn hier bijeengekomen om het nieuwe jaar in te luiden.

Het plein is aan drie kanten omringd door mooie oude gebouwen en aan de vierde zijde stroomt de Taag. Drie minuten voor twaalf stopt de band op het podium met spelen en begint het aftellen. Exact om twaalf uur barst het beste vuurwerk los wat ik ooit heb gezien. Vanaf het water en vanaf alle gebouwen om ons heen schieten symmetrische vuurbogen over ons heen, alle kanten op. Nederland zou z´n monumenten nooit gebruiken voor dit soort gelegenheden, maar hier zijn ze er blijkbaar niet zo zuinig op. Minutenlang gaat het voort en iedereen vergeet zelfs om elkaar een gelukkig nieuwjaar te wensen door het prachtige schouwspel. Dat volgt na het vuurwerk, waarna de mensen in lange drommen door de straten van Lissabon trekken. Wij keren terug naar het hostel om daar verder te vieren met het personeel en de andere gasten.

Hopelijk staat het ontbijt er morgen wat langer dan gebruikelijk, zodat we tijd kunnen nemen om uit te slapen alvorens we Lissabon cultureel gaan ontdekken...

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!